Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna w Hajnówce

 

„Osobę niepełnosprawną trzeba przede wszystkim dostrzec, zbliżyć się do niej i wtedy dopiero można zobaczyć w niej zwyczajnego człowieka, który tak samo jak my, ma uczucia, talenty, ambicje, różne potrzeby i bardzo chce, żeby go normalnie traktować” – Anna Dymna

Informacje ogólne, zapisy do przedszkola prosimy dzwonić

600 311 063 lub 502 153 927

O Szkole

Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna w Hajnówce to pierwsza prywatna placówka edukacyjna w naszym regionie, przeznaczona  dla uczniów niepełnosprawnych, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Szkoła jest placówką niepubliczną posiadającą uprawnienia szkoły publicznej. Wpisana została do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych (RSPO) pod numerem 272809, w dniu 27 sierpnia 2019 roku

Organy szkoły:

Osoba prowadząca : Marek Zaborowski, zamieszkały 17-230 Białowieża, Teremiski 14 a, telefon kontaktowy: 502 153 927

Rada pedagogiczna : w skład Rady wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni szkoły.

Nadzór pedagogiczny sprawuje Podlaski Kurator Oświaty, Rynek Kościuszki 9, 15-950 Białystok, telefon kontaktowy: 85 748 48 48

Organ rejestrowy : Starosta Powiatu Hajnowskiego, 17-200 Hajnówka, ul. Aleksego Zina 1, telefon do sekretariatu : 85 682 27 18

W naszej szkole uczą się dzieci z niepełnosprawnością ruchową, intelektualną oraz całościowymi zaburzeniami rozwoju, w tym z autyzmem.

 

Jesteśmy małą, można by rzec kameralną szkołą, która jednocześnie zapewnia ciągłość edukacyjną dzieciom kończącym edukację w Niepublicznym Przedszkolu „Mini-Mini”. Naszym podstawowym celem jest stworzenie uczniom wymagającym specjalnych oddziaływań edukacyjnych, optymalnych warunków rozwoju poznawczego, emocjonalnego oraz społecznego.  

Aby zrealizować tę ideę, koncentrujemy się na pracy terapeutycznej. Jesteśmy w stanie zindywidualizować pracę z każdym uczniem, poświęcić mu dużo więcej czasu oraz skutecznie włączać w procesy edukacyjno-terapeutyczne rodziców naszych uczniów.

            Dysponujemy nowoczesnymi salami lekcyjnymi oraz terapeutycznymi. Posiadamy najwyższej klasy sprzęt terapeutyczny. Dzięki pozyskanym środkom z rządowych programów wsparcia rozwoju szkół kupiliśmy najnowocześniejszy sprzęt do neurorehabilitacji: C-Eye PRO II. W całym województwie jest tylko trzy placówki dysponujące tego rodzaju  urządzeniem.

Jak pracujemy?

Aby w pełni realizować z uczniem założone cele edukacyjne i terapeutyczne musimy mieć całościową wiedzę na temat poziomu jego funkcjonowania. Ze względu na to, że nasi uczniowie, to przy okazji nasze byłe przedszkolaki, wiedzę tę posiadamy już na starcie. Oczywiście szkoła to inna podstawa programowa, ale również inne wymagania, więc każdy nasz uczeń jest bacznie obserwowany i oceniany przez zespół nauczycieli i terapeutów. Spostrzeżenia pań stanowią podstawę do sporządzenia wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, a później do przygotowania indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Ten program jest swoistą płaszczyzną łączącą podstawę programową z możliwościami jej realizowania przez dziecko.  

Oprócz zajęć edukacyjnych zapewniamy naszym uczniom zajęcia rewalidacyjne, takie jak:

  • terapia logopedyczna,
  • terapia zaburzeń integracji sensorycznej,
  • fizjoterapia,
  • zajęcia z psychologiem i pedagogiem

oraz zajęcia dodatkowe, również oparte na działaniu terapeutycznym: muzykoterapia, terapia ręki, sensoplastyka, logorytmika itp.  Zajęcia prowadzone są indywidualnie lub grupowo.

Terapia logopedyczna

Logopeda to specjalista, który zajmuje się diagnozowaniem oraz terapią opóźnień i zaburzeń mowy u dzieci, korygowaniem wad wymowy, a także profilaktyką logopedyczną u małych dzieci przed pojawieniem się mowy czynnej. Dzieci z poważnymi wadami rozwojowymi, w tym ze spektrum autyzmu bardzo często nie porozumiewają się werbalnie. W związku z tym, zadaniem logopedy jest również wdrażanie różnych systemów wspomagających komunikację.

Metody pracy logopedycznej stosowane w naszej szkole:

  • ćwiczenia logopedyczne: oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, usprawniające motorykę i kinestezję narządów mowy, słuchu fonematycznego
  • zabawy dźwiękonaśladowcze
  • elementy metody werbo-tonalnej
  • wykorzystywanie pewnych nieartykułowanych dźwięków lub czynności fizjologicznych organizmu do tworzenia nowych głosek (np. wibracje warg, dmuchanie, chuchanie, itp.)
  • bajki logopedyczne
  • gry dydaktyczne, planszowe
  • autokontrola słuchowa
  • kontrola wzrokowa
  • uwrażliwianie miejsc artykulacji
  • odczytywanie mowy z ruchów ust
  • ćwiczenia logorytmiczne
Terapia zaburzeń integracji sensorycznej

Integracja sensoryczna opiera się na procesach przepływu, rozumienia i porządkowania  informacji w mózgu w oparciu o bodźce i informacje dostarczane z otaczającego nas świata oraz z własnego ciała, poprzez zmysły. Dzięki temu rozumiemy, jak funkcjonuje otaczająca nas rzeczywistość, jesteśmy w stanie określić i nadać sens nieustannie docierającym zewsząd bodźcom. Człowiek posiada 5 podstawowych zmysłów – smaku, węchu, wzroku, słuchu i dotyku. Wszystkie układy naszego organizmu ściśle ze sobą współpracują, łączą i nieustannie przekazują informacje wykorzystując właśnie zmysły, dzięki czemu uzyskują schemat równowagi. Gdy w naszym mózgu procesy te nie przebiegają w sposób niezakłócony (harmonijny), mamy do czynienia z zaburzeniami integracji sensorycznej, których efektem  są nietypowe reakcje lub przejawy niepokojących zachowań, objawiające się brakiem równowagi fizycznej i emocjonalnej oraz zakłócaniem procesów poznawczych.

Metody terapeutyczne stosowane w naszej szkole

W naszej szkole pracujemy metodami opracowanymi przez twórczynię teorii integracji sensorycznej dr. A.Jean Ayres. Zaczynamy zawsze od diagnozy zaburzeń integracji sensorycznej, a następnie układamy plan terapeutyczny. Zadaniem diagnozy jest dokładne określenie trudności, z jakimi boryka się dziecko, zaś plan terapeutyczny to właściwy dobór metod i środków jakimi terapeuci będą prowadzić zajęcia.

Terapia SI polega przede wszystkim na zabawie, zajęcia są prowadzone w atrakcyjny dla dziecka sposób, dzięki czemu dzieci chętniej angażują się w wykonywane ćwiczenia. Sale do zajęć SI są przyjazne, atrakcyjne. Korzystamy z certyfikowanego sprzętu podwieszanego i naziemnego oraz zabawek i pomocy sensorycznych. Bardzo często do zabaw sensorycznych wykorzystujemy najpospolitsze przedmioty, które znajdują się w naszym otoczeniu. Często są to produkty spożywcze, elementy roślin (liście, gałązki, płatki kwiatów, szyszki itp.), tkaniny o różnej fakturze.

Fizjoterapia

Wszystkie nasze dzieci objęte są pomocą fizjoterapeutyczną. Zabiegi mają na celu usprawnianie ruchowe naszych uczniów. Problemami w tej sferze rozwoju dotknięte są zwłaszcza dzieci po mózgowym porażeniu (MPD. Dysponujemy wysokiej jakości sprzętem terapeutycznym, ale największym atutem są nasze panie rehabilitantki .

Metody terapeutyczne stosowane w naszej szkole

  • Terapia manualna, która polega na szczegółowym badaniu, postawieniu diagnozy i leczeniu manualnym. Jej elementami są m.in. masaże, rozciąganie mięśni oraz ścięgien, mobilizacja stawowa, manipulacje oraz specjalistyczne ćwiczenia.
  • Kinesiology taping(kinesiotaping) – w metodzie stosuje się specjalne plastry, które użyte w odpowiedni sposób poprawiają funkcje danego obszaru ciała, odciążają tkanki lub aktywizują odpowiednie struktury.
  • PNF– metoda wykorzystywana w przypadku dzieci, które utraciły funkcję ruchu
  • Kinezyterapia, czyli leczenie (rehabilitacja) ruchem.
Terapia psychologiczna

Terapia opiera się na kierunkowej zabawie z dzieckiem. W trakcie zabawy psycholog proponuje dziecku różne formy aktywności, stara się stworzyć podstawy do tego, aby dziecko mu zaufało, wzmacnia poczucie bezpieczeństwa, uczy jak radzić sobie w trudnych sytuacjach. Psycholog pracuje nad ogólnym usprawnianiem procesów uwagi, pamięci i myślenia. Stara się stymulować obszary zaburzone (percepcja wzrokowa i słuchowa, doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej).Współpracuje z logopedą nad  rozwijaniem komunikacji, uczy zasad współdziałania w grupie społecznej, stara się rozwijać poczucie tożsamości i własnej wartości.  wzmacnianie wiary we własne siły i budowanie motywacji do pracy, kształtowanie realnego obrazu, rozpoznawania własnych emocji, a także wyrażania ich w formach akceptowanych społecznie. kreuje postawy i zachowania dziecka, które są akceptowalne społecznie. W pracy psychologa szczególne miejsce zajmuje wsparcie i edukacja rodziców ucznia oraz innych terapeutów i nauczycieli zajmujących się dzieckiem w szkole.

UWAGA!!! Od 01 września 2022 prowadzimy dodatkowe zajęcia rozwijające komunikację (AAC).

AAC obejmuje wiele metod wspierania komunikacji, przeznaczonych dla osób, które do komunikacji nie używają mowy lub używają jej w bardzo ograniczonym zakresie. W przypadku uczniów z ASD jest to niestety bardzo częste zjawisko, na dodatek połączone zwykle z problemami w rozumieniu mowy. Dzięki AAC osoby mające trudności w werbalnym porozumiewaniu się, mogą skutecznie wyrażać swoje potrzeby, preferencje lub  opinie, w konsekwencji ułatwiają nawiązywanie relacji z innymi osobami, wspierają budowanie tożsamości, osiągnięcie niezależności i poczucie wpływu na życie osoby niemówiącej.
Nauka porozumiewania się jest najistotniejszym ze wszystkich oddziaływań terapeutycznych podejmowanych wobec osób niemówiących.

Jakimi metodami pracujemy:

  1. System PECS (ang. Picture Exchange Communication System) – oparty na schemacie  fizycznej wymiany symboli (obrazków) pomiędzy osobą niemówiącą, a osobami z jej otoczenia. System opracowany w 1985 r. w Delaware Autism Program przez dr Andy Bondy, dr Lori Frost, jako program treningu porozumiewania się dla dzieci z autyzmem, u których trudności komunikacyjne wynikają głównie z deficytów w sferze społecznej. Dzieci te często unikają interakcji, nie wykazują inicjatywy i komunikują się tylko w odpowiedzi na wyraźna prośbę
  2. System CoughDrop to wysokiej jakości, w pełni funkcjonalna aplikacja komunikacyjna stworzona dla osób z autyzmem oraz innymi złożonymi potrzebami komunikacyjnymi. Jest niezwykle prosta w obsłudze. Istnieje możliwość korzystania z aplikacji na wszystkich urządzeniach TIK. Opiera się na schemacie komunikacji obrazkowej, posiada syntezator mowy, a spersonalizowane tablice funkcjonalne przechowywane są w chmurze, zapewniając bezpośredni dostęp z każdego miejsca na świecie. Szkoła ma wykupioną licencję na używanie aplikacji, dostęp do chmury jest bezpłatnie udzielany rodzicom i uczniom
  3. System C-Eye® II Pro – jest specjalistycznym narzędziem, które pomaga terapeutom w ocenie stanu świadomości oraz rehabilitacji osób z różnorodnymi zaburzeniami neurologicznymi, w tym zwłaszcza z porażeniami. System C-Eye®PRO wykorzystuje między innymi technologię okulografii ( ang. eye tracking ), która daje użytkownikowi możliwość kontaktu wzrokowego z komputerem, dzięki czemu istnieje możliwość sprawdzenia, co konkretnie przyciąga jego uwagę na wyświetlanym ekranie. Analizowane są wszystkie jego reakcje na prezentowane bodźce wzrokowe lub wzrokowo-słuchowe (obiektywizacja obserwowanych aktywności wzrokowych pacjenta). Użytkownik ma możliwość sterowania komputerem poprzez wybieranie za pomocą wzroku konkretnych, interesujących go elementów na ekranie. Są to komunikaty tekstowe, obrazkowe (piktogramy) lub dostępne na wirtualnej klawiaturze litery.

Dodatkowe moduły zintegrowane z systemem C-Eye

Eyefeel – aplikacja umożliwiająca prowadzenie terapii poprzez zabawę i rozrywkę, motywuje dzieci do dalszej rehabilitacji. Zadania zostały przygotowane przez specjalistów, a następnie sprawdzone i zatwierdzone przez doświadczonych w pracy terapeutów. Program eyefeel® służy edukacji włączającej, dodatkowo umożliwia tworzenie własnych materiałów terapeutycznych i tablic do komunikacji AAC, wykorzystujących pasek mowy.

EyeLearn – program przygotowany jako multimedialne narzędzie do nauki i zabawy. Aplikacja wspiera nauczycieli, rodziców, opiekunów i specjalistów pracujących z dziećmi w różnym wieku, z różnymi potrzebami edukacyjnymi. Struktura aplikacji nawiązuje do podstawy programowej kształcenia specjalnego.

Wykaz dni wolnych od zajęć szolnych w roku 2024/2025

Ważne informacje dla Rodziców

s

UWAGA!!! NIE POBIERAMY CZESNEGO

Pobyt dziecka w szkole, udział we wszystkich podstawowych zajęciach rewalidacyjnych oraz z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej  SĄ BEZPŁATNE.

s

Szkoła bierze udział w następujących programach dotacyjnych:

W 2021 roku szkoła przystąpiła do Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024 – „Aktywna Tablica”. Program ten opiera się na założeniu, że jednym z zasadniczych zadań współczesnej szkoły jest rozwijanie kompetencji uczniów przygotowujących ich do życia w społeczeństwie informacyjnym oraz na założeniu, że rozwój kompetencji uczniów w tym zakresie powinien dokonywać się w nowocześnie wyposażonej szkole.

Informacje szczegółowe na temat Rządowego programu Aktywna Tablica : https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/aktywna-tablica

oraz : plik Rządowy program Aktywna tablica.pdf

W ramach Programu Aktywna Tablica, szkoła uzyskała wsparcie finansowe w wysokości  35.000,00 zł. Za pozyskane środki zakupiliśmy wysoko wyspecjalizowane narzędzie terapeutyczne, przeznaczone między innymi do nauki posługiwania się alternatywnymi oraz wspomagającymi metodami komunikacji – system C-Eye PRO, wraz z pełnym wyposażeniem sprzętowym. Jest to nowoczesny system, który śledzi ruch gałek ocznych, co umożliwia komunikację oraz efektywną terapię dzieci z poważnymi zaburzeniami neurologicznymi, w tym po porażeniach. Oprócz tego, system posiada wyspecjalizowane narzędzia diagnostyczne, pozwalające na stałą, bieżącą ocenę efektywności pracy z dzieckiem.

Zarządzeniem Dyrektora szkoły na e-koordynatora programu Aktywna Tablica w naszej szkole wyznaczona została Pani Monika Stepaniuk. Do życia powołany został również zespół samokształceniowy, skupiający w swoim gronie nauczycieli oraz terapeutki. Spotkania zespołu poświęcone były przede wszystkim wymianie informacji w zakresie technologii informatycznych oraz możliwości stosowania systemu C-Eye w pracy z uczniami naszej szkoły. Dwie nauczycielki oraz terapeutka, nauczyciel logopeda, uczestniczyły w spotkaniach Międzyszkolnej Sieci Współpracy Nauczycieli, zorganizowanej przez Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku. Wśród szkół wchodzących w skład Międzyszkolnej Sieci, znalazły się:

  1. Szkoła Podstawowa nr 1 im. Jana Pawła II w Mońkach
  2. Szkoła Podstawowa Nr 4 im. Sybiraków w Białymstoku
  3. Zespół Szkół im. Władysława Łokietka w Inowrocławiu
  4. Zespół Szkół w Nowym Dworze Gdańskim
  5. Zespół Szkół Nr 15 przy Uniwersyteckim Dziecięcym Szpitalu Klinicznym w Białymstoku im. Ludwika Zamenhofa
  6. Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Białymstoku
  7. III LO im. K. K. Baczyńskiego w Białymstoku
  8. Zespół Szkół Budowlano-Geodezyjnych w Białymstoku
  9. Zespół Szkół Handlowo-Ekonomicznych w Białymstoku
  10. Zespół Szkół Zawodowych nr 5 im. gen. Ignacego Prądzyńskiego w Białymstoku
  11. Szkoła Podstawowa Nr 50 z Oddziałami Integracyjnymi im. Świętej Jadwigi Królowej Polski w Białymstoku
  12. Zespół Szkół Ponadpodstawowych im. Stanisława Staszica w Białobrzegach
  13. Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Kalinówce Kościelnej

W ramach Międzyszkolnej Sieci odbyły się spotkania informacyjne, szkolenia, prezentacje lekcji otwartych oraz scenariuszy zajęć z wykorzystaniem TIK. Spotkania odbyły się w okresie od marca do końca czerwca 2022 roku.

Wykaz spotkań oraz tematyka poruszana w ich trakcie :

  1. w dniu 02.03.2022 – Spotkanie informacyjne – Podstawy prawne i zasady funkcjonowania sieci
  2. w dniu 12.04. 2022 – Spotkanie szkoleniowe – Projektowanie interaktywnych treści edukacyjnych w aplikacji Genially.
  3. w dniu 04.05.2022 – Spotkanie szkoleniowe – Interaktywne treści edukacyjne w aplikacji Canva
  4. w dniu 27.05.2022 – Konferencja „Laboratoria przyszłości – wsparcie szkół w budowaniu kompetencji uczniów
  5. w dniu 08.06.2022 – Dzielenie się doświadczeniem w zakresie stosowania TIK

Nauczycielki szkoły wzięły udział, w tych zajęciach, uczestniczyły w lekcjach otwartych:

1) w dniu 15.03.2022 – lekcja wychowawcza, temat lekcji „Pij na zdrowie”

2) w dniu 21.04.2022 – lekcja języka polskiego, temat „Czas na bajkę”

3) w dniu 12.05.2022 – lekcja przyrody, temat „Śladami wiosny”

4) w dniu 0.06.2022 – lekcja języka angielskiego , temat „Grammar Training”

oraz zaprezentowały autorskie scenariusze zajęć:

  • pani Monika Stepaniuk – scenariusz zajęć w ramach Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) – temat „Emocje” oraz w ramach dobrych praktyk, zajęcia w temacie: „Kahoot- wykorzystanie aplikacji”
  • pani Ewa Zaborowska – scenariusz zajęć edukacji wczesnoszkolnej, temat „Zdrowe odżywianie” oraz „Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100”.
  • pani Klaudia Zalewska – w ramach zajęć rewalidacyjnych – logopedia, tematy: Usprawnianie mowy i słuchu” oraz „ Utrwalanie głosek szeregu szumiącego”

Oprócz udziału w szkoleniach organizowanych przez Międzyszkolną Sieć, nauczyciele wzięli udział w projekcie „Lekcja Enter”, którego program obejmował szkolenie z zakresu włączania  nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesy edukacyjne, opracowanie oraz udostępnienie scenariuszy zajęć na platformie „Lekcja Enter”.

Jednym z głównych założeń Programu Aktywna Tablica, jest wykorzystanie TIK, w trakcie zajęć edukacyjnych prowadzonych w szkołach. Zgodnie z tym założeniem, nasz system C-Eye, był systematycznie wykorzystywany w trakcie zajęć (razem przeprowadzono 101 godzin lekcyjnych z wykorzystaniem systemu, w tym: 47 lekcji w ramach Funkcjonowania Osobistego i Społecznego, 42 godziny lekcyjne, w ramach Rozwijania Komunikacji oraz 14 godzin rewalidacyjnych – zajęcia z logopedą). Nauczyciele korzystali z zasobów internetowych takich narzędzi jak Genially , Quizizz,  Padlet, Wordwall,  Nearpod.

Podsumowanie realizacji programu Aktywna Tablica w roku szkolnym 2021/2022:

Realizacja zadań: 

  • dwie nauczycielki oraz nauczycielka logopeda, uczestniczyły w co najmniej dwóch konferencjach i szkoleniach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu,
  • trzy nauczycielki (dwie nauczycielki oraz jedna nauczycielka-logopeda) uczestniczyły w trzech spotkaniach organizowanych w ramach międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli;
  • w ramach międzyszkolnej sieci współpracy, nauczycielki uczestniczyły w dwóch  lekcjach otwartych;
  • opublikowano również scenariusz zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, jako formę dzielenia się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami;
  • powołano szkolnego  e-koordynatora TIK ;
  • powołano nauczycielski zespół samokształceniowy, który wspomagał organizację pracę nauczycieli  z wykorzystaniem TIK;
  • przeprowadzono co najmniej 5 godzin zajęć edukacyjnych w każdym tygodniu nauki w trakcie realizacji Programu, począwszy od dnia zainstalowania i uruchomienia systemu C-Eye.

Ocena wpływu stosowania TIK w szkołach na zaangażowania nauczycieli w proces nauczania i uczniów w proces uczenia się.

System C-Eye pomógł nauczycielom rozwijać umiejętność stosowania nowoczesnej technologii informacyjno-komunikacyjnej w rozwoju komunikacji alternatywnej uczniów, a tym samym doprowadził do podniesienia jakości i efektywności nauczania.

Podczas procesu nauczania i uczenia się, system C-Eye był  wykorzystywany do:

  1. diagnozowania poziomu zaburzeń percepcji wzrokowo-słuchowej uczniów oraz prowadzenie ciągłej oceny i analizy wyników w trakcie pracy z uczniami;
  2. określania zakresu widzenia, poziomu zrozumienia i świadomości tego, co uczeń widzi, co pozwoliło skutecznie dostosować techniki pracy, materiały dydaktyczne oraz program do aktualnych możliwości uczniów;
  3. budowania tematycznych tablic komunikacyjnych – tablice stanowią zbiory komunikatów stosowanych w określonych sytuacjach związanych na przykład z realizacją potrzeb uczniów, z możliwością swobodnego wyboru komunikatu przez ucznia w zależności od sytuacji w jakiej się znajduje, np.: tablica pt. „czynności w łazience” lub „jemy posiłek”, „robimy zakupy w sklepie”, itp.;
  4. tworzenia przez nauczycieli zadań z zakresu:a) myślenia przyczynowo-skutkowego,

    b) wyrażania własnych potrzeb,

    c) orientacji w czasie i przestrzeni,

    d) badania emocji,

    e) rozumienia pojedynczych słów

    rozwiązywanych następnie przez uczniów, poprzez ich samodzielny wybór z zaproponowanych możliwych dwóch lub więcej opcji;

  5. tworzenia własnych obrazków (obrazkowy system komunikacji alternatywnej), a następnie drukowanie ich i oznaczanie przedmiotów oraz wiązanie z czynnościami życiowymi, za pomocą wyboru których, uczeń może wspomagać komunikację i uzyskiwać zrozumienie otoczenia;
  6. swobodnej prezentacji materiałów dydaktycznych w modułach EyeLearn oraz Eyefeel, które łączą ze sobą elementy zabawy i nauki na interaktywnym monitorze systemu C-eye;
  7. prezentacji filmów edukacyjnych, plansz dydaktycznych, muzyki, a także gier i zabaw edukacyjnych, takich jak: układanie puzzli, uzupełnianie obrazków, wybór i łączenie właściwego dźwięku, ze zwierzęciem lub przedmiotem, przez który jest wydawane, wybór kolorów, kształtów, zjawisk atmosferycznych oraz przyrodniczych;
  8. korzystania z zasobów internetowych platform edukacyjnych oraz ogólnie dostępnych materiałów z zakresu terapii logopedycznej (komunikacji), funkcjonowania osobistego i społecznego, zajęć rozwijających percepcję i uwagę słuchową i wzrokową, pamięć i myślenie

    Wprowadzenie zakupionego w ramach Programu, systemu opartego o TIK doprowadził do:

    1. znacznego podniesienia kompetencji nauczycieli w zakresie stosowania nowoczesnych technologii informatycznych w procesie efektywnego kształcenia;
    2. wzrostu świadomości nauczycieli w zakresie możliwości korzystania w procesach edukacyjnych z zasobów internetu, bezpieczeństwa w sieci oraz poszanowania praw autorskich utworów wykorzystywanych w pracy z uczniami dostępnych w Internecie;
    3. zwiększenia motywacji nauczycieli do podnoszenia swoich umiejętności i kompetencji w zakresie stosowania TIK w szkole. Uzyskiwane pozytywne efekty pracy, przekładają się na wzmocnienie poziomu samooceny nauczycieli;
    4. wzmocnienia współpracy nauczycieli, wymiany doświadczeń, samodzielnego poszukiwania nowych metod i form pracy w których można efektywnie wykorzystywać system C-Eye;
    5. zwiększenia skuteczności nauczania oraz praktycznego stosowania nowoczesnych metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej uczniów niepełnosprawnych nie porozumiewających się werbalnie;
    6. poprawy funkcjonowania uczniów, dzięki wielozmysłowemu oddziaływaniu urządzenia TIK, nastąpiła poprawa percepcji wzrokowej i słuchowej, zwiększyła się koncentracja i skupienie dzieci na wykonywanych zadaniach, łatwiejsze budowanie wspólnego pola uwagi, zwiększenie zainteresowania materiałami dydaktycznymi ;
    7. zbudowania poczucia sprawczości w dzieciach, których zrozumienie przez otoczenie, nie było zbyt duże. W czasie lekcji uczniowie mogą samodzielnie wybrać aktywności z kilku propozycji przygotowanych przez nauczycieli. Ten wybór daje uczniom znacznie większą motywację do pracy i radość z osiąganych sukcesów;
    8. zwiększenia atrakcyjności zajęć lekcyjnych oraz rewalidacyjnych, zwiększenia motywacji uczniów do stosowania w życiu codziennym poznawanych metod komunikacji alternatywnej;
    9. zindywidualizowania i dostosowania do możliwości uczniów niepełnosprawnych metod pracy, środków i pomocy dydaktycznych;
    10. uzyskania bieżącej oceny postępów uczniów (dzięki specjalizowanym narzędziom do badania i analizy poszczególnych sfer rozwoju), która stanowi jeden z elementów wykorzystywanych przez nauczycieli do tworzenia programów rozwoju komunikacji alternatywnej uczniów;
    11. uzyskania dostępu do nowych zasobów bazy dydaktycznej, nowoczesnych materiałów i treści oferowanych w internecie;
    12. budowania własnych zasobów dydaktycznych nauczycieli, które można wykorzystać również w edukacji innych uczniów, łatwy i szybki dostęp do wszystkich materiałów;
    13. pozyskania wysokiej klasy pomocy dydaktycznej, podnoszącej jakość pracy nauczycieli oraz wspomagającą rozwój komunikacji dzieci niepełnosprawnych

    Laboratoria Przyszłości to program edukacyjno-technologiczny skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. Programem objęte zostały wszystkie szkoły w Polsce, zarówno publiczne jak i niepubliczne.

    W ramach Laboratoriów Przyszłości szkoły otrzymały wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym. Wyposażenie możliwe do zakupienia z pozyskanych środków zostało podzielone na dwie grupy. Pierwsza to wyposażenie podstawowe – sprzęt obowiązkowy dla każdej szkoły. Druga zaś grupa to wyposażenie dobierane swobodnie w zależności od potrzeb i wizji szkoły w zakresie rozwoju kompetencji uczniów.

    Nasza Szkoła również uzyskała środki z Programu, w wysokości 30.000,00 zł. Dzięki temu w roku 2023, udało się nam kupić nowoczesny sprzęt techniczny oraz wyposażyć nasze pracownie techniczne dla dziewcząt i chłopców.

    W ramach wyposażenia obowiązkowego, zakupiliśmy:

    1. Drukarkę 3-D MakerBot Sketch wraz z pakietem edukacyjnym oraz niezbędnym do wydruków filamentem
    2. Mikrokontroler z czujnikami i akcesoriami w pełnym zestawie FORBOT Mistrz Arduino
    3. Stacja lutownicza grotowa 2w1 hotair ATTEN AT-8586
    4. Aparat fotograficzny- bezlusterkowy PANASONIC DC-G9MEG-K umożliwiający jednoczenie nagrywanie filmów w rozdzielczości nawet 4K
    5. Statyw z akcesoriami BENRO Slim Video TSL08AS2CSH
    6. Mikroport z akcesoriami SARAMONIC Blink 500 B1 (RX-TX)
    7. Profesjonalne oświetlenie studia fotograficznego QUADRALITE zestaw MOVE X 300
    8. Mikrofon kierunkowy Sennheiser MKE 200 z akcesoriami
    9. Gimbal ZHIYUN-TECH w wersji Weebill 2

    Z pozostałych środków pochodzących z programu wyposażyliśmy małą pracownię gastronomiczną oraz techniczną.

    W naszej pracowni gastronomicznej mamy:

    1. Robot kuchenny planetarny Esperanza EKM025
    2. Wolnostojącą płytę indukcyjną dwupalnikową Camry CR-6514
    3. Mini piekarnik Camry CR-111
    4. Kuchnię mikrofalową Sencor SMW 151TRD
    5. Frytkownicę MPM DF-802
    6. Multicooker TEFAL Turbo Cuisine CY754830
    7. Urządzenie do popcornu Blaupunkt FPC-401
    8. Gofrownicę Camry CR-3046
    9. Zestaw garnków do gotowania na płytach indukcyjnych, naczynia kuchenne (talerze, szklanki) oraz przybory kuchenne i sztućce.

    Pracownia techniczna wyposażona została w :

    1. Stół warsztatowy z blatem z drewna bukowego
    2. Zestaw narzędzi warsztatowych – piły, młotki, ściski, skrzynki uciosowe, szczypce i cęgi, zestawy wkrętaków i pilników o różnej gradacji, punktaki, dłuta stolarskie
    3. Wyrzynarkę stołową Scheppach SD1600 z brzeszczotami włosowymi
    4. Strugarkę- frezarkę poprzeczną modelarską Proxxon
    5. Wiertarko-wkrętarkę z systemem udarowym Scheppach
    6. Tokarkę do drewna Proxxon DB250 w wersji do pracowni modelarskich
    7. Imadło precyzyjne stołowe
    8. Zestaw kluczy montażowych wraz z dodatkowym wyposażeniem YATO, składający się z 82 elementów

    Zasady rekrutacji

    Zapytanie o przyjęcie

    Zgoda na RODO:

    6 + 10 =